lördag 2 oktober 2010

George Clooney vid Comosjön

Under de två dygn vi spenderade vid Comosjön pratade Mari mycket om George Clooney. Han var vid sidan om Kevin Costner Maris absoluta favoritskådespelare och tro mig när jag säger att det inte var skådespeleriet som uppskattades. Eller kanske det också :-) Anledningen till allt prat om Clooney var att Mari hade läst att han har ett hus vid Comosjön och spenderar en hel del tid där. Därför spanade Mari oavbrutet efter honom och när hon såg en lyxvilla längs någon av stränderna under våra båtturer så gissade hon varje gång att det kanske var just där han bodde.


Vi såg honom aldrig - tack och lov - då hade det antagligen blivit olidligt :-) Det närmaste vi kom att få se Clooney var på ett tidningsomslag. Efter flera timmar av promenerande i trädgårdar och parker, senast Villa Carlotta, en omskriven park vid en magnifik stenvilla, letade vi efter någonstans att sätta oss ner för att vila. Mari var landskapsarkitekt och därför intresserad av både växtligheten och hur parkerna utformats. När vi hade lämnat parken strosade vi längs med stranden och det metalliskt släta vattnet nedanför kajen. På bilderna i tidigare inlägg framgår hur vattnet ser ut i sjön, lite grönaktigt, blankt och tjocktflytande. Som flytande metall ungefär. Vi kom fram till ett litet café intill kajen där vi stannade för ett glas vitt vin och en stunds vila. Vid bordet där vi slog oss ner dök Mr Clooney upp på omslaget av en tidning. Gissa vem som blev glad? 



Några bilder från parken och Villa Carlotta:




















När vi kom hem efter resan letade Mari en del på nätet efter Clooneys hus och hittade till och med bilder på huset genom Google Earth. Om huset låg nära Varenna? Inte precis. Men Mr Clooney hade iallafall vänligheten att dyka upp på ett tidningsomslag. 

3 kommentarer:

Mirjana sa...

Hehe, så det var därför ni skulle köpa ett ställe i Italien, för att vara granne med Mr Clooney ;-)
Nu är han hela Italiens "amico"
Hm....snygga tänder...

Henrik sa...

Vill bara lämna en kommentar så att du ser att jag kommit igång med att läsa. Sträckläste från start och fram hit. Märkte att jag suttit sammanbiten, både bildligt och bokstavligen, en lång stund med låsta, spända käkar. Det du skriver tar verkligen tag i mig, trots att jag hört det förut.
Bra skrivet. Jag kommer absolut att följa med i fortsättningen.
Dags att bända isär gapet, ta tag i tandborsten och sedan se till att komma i säng.

T sa...

Tack till både Mirjana och Henrik för era kommentarer. Det känns bra att dela med sig när jag väl bestämt mig för att skriva "offentligt". Länge tänkte jag bara skriva direkt för barnen i syfte att spara, men detta sättet får nu fler syften. Henrik, jag förstår att det kommer nära men med din stora klokhet gissar jag att du klarar att sålla ut det som ger dig något tillbaka, inte bara i den här bloggen utan överallt.