onsdag 22 september 2010

Silver i ditt hår

Jag och Mari träffades under tredje året i gymnasiet då vi gick i samma klass. Hon bytte från tekniskt till natur till min stora glädje, och att hon hamnade i just min klass blev till min ännu större glädje. Efter studenten blev vi ett par och året var 1990. Under åren 1993-1998 bodde vi i Skåne och ända sedan dess har vi haft en speciell relation till det sydligaste av Sverige. Österlen, sydkustens sandstränder, åsarna, havet och vidderna med gårdar utplacerade i små dungar av lövträd. Vitsippor och bokskog ingår även de bland skånes guldkorn och bilden är tagen i mellanskåne i maj 2005.



Under malmöfestivalen 1994 spelade en ganska okänd artist på stortorget: Nils Eriksson. Konserten var otroligt bra och hans skivor nöttes flitigt i CD:n under åren som följde. Nils Eriksson har bara släppt ett fåtal album genom åren och mest känd är nog låten "Sirius" från albumet Albert Tyfonen som spelades en hel del i P3.


Han skriver sällsamma texter och självklart tycker jag att han har fått alldeles för lite uppmärksamhet :-) Till Maris begravning, som var en borgerlig ceremoni, valde jag bland annat "Silver i ditt hår" av Nils Eriksson. Den finns som video på följande länk: 
http://www.youtube.com/watch?v=Pfuw9ANkVFk
Lyssna gärna på texten och missa inte partiet som börjar 3.30 in i videon. Jag tycker den är annorlunda och vacker och den har fått en allt större betydelse för mig, särskilt efter begravningen. 


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du skriver vackert och bra och kärleksfullt. så sorgligt för dig och barnen att förlora sin mamma och hustru! <3 Men vilken tur att ni har varandra!! Du är stark..kramar från en okänd medmänniska!

T sa...

Hej! Tack för din kommentar okända medmänniska :-) Oroar mig lite för att bloggen blir för tung att läsa, men i just denna fasen när jag tecknar ned vår historia blir det ju lätt så med tanke på innehållet. Känner mig idag starkare än någonsin och hoppas att jag kan utveckla bloggen vidare med mer blandat innehåll senare. Glad att någon uppskattar det jag skriver eftersom tanken vara att dela med sig samtidigt som jag tecknar ned minnena innan de blir alltför suddiga. Det finns mycket positivt att skriva också om hur livet är idag, och det kommer mer av det med tiden.

Mirjana sa...

Hej!

Jag läste nu din kommentar i kommentarfältet, att du oroar dig att din blogg är för tung att läsa. Tänk om Susanne Bier skulle sluta spela in så vackra filmer därför att människor blir alltför upprörda och gråter genom hela filmen. Det skulle bli så synd.

Hoppas du fortsätter med Er historia.

mvh//Mirjana