söndag 28 november 2010

En annorlunda första advent

Trots en hel del resor genom åren så hade Mari en favoritplats framför andra: hemmet. Hon var som tidigare nämnt inredningsgeneral, en duktig kock och väldigt bra på att ta det lugnt med t ex läsning. Hon läste romaner, biografier, tidningar och material som hade med jobbet som landskapsarkitekt att göra.


Hon var väldigt förtjust i julen och dessutom väldigt bestämt när det gällde hur en riktig julgran skall se ut. En gång fick jag, rejält grinig, backning på granen. Bara att hugga en ny. Den andra dög nätt och jämt som utegran. Slöseri tyckte jag - inga fula granar inomhus tyckte Mari. Kan tillägga att det inte var något fel på den första granen...kanske aningen gles.


När advent närmade sig så åkte alla stjärnor fram i fönstren och ett särskilt arrangemang för adventsljusen, i någon slags kiselgrus, riggades i köket. Det var något Mari gjorde varje första advent.


I morse fanns hon inte där, och det ekade tomt i huset. Jag gråter sällan numera men i morse kom tårarna där i köket när jag ordnade med det hon alltid gjort tidigare år. Numera faller jag snabbt ner i djupa hål, men kommer efter en stund upp igen, oftast vid ganska gott mod. Det är skönt att erkänna saknaden, Mari blir verklig i de ögonblicken.

6 kommentarer:

Mirjana sa...

Jag beundrar dig verkligen för ditt sätt att sörja Mari, att surfa på smärta för att vara nära henne. Så kärleksfullt och så sällsynt.

Jag kommer att sakna dina inlägg när du slutar blogga.

kram//Mirjana

Anonym sa...

Hemska tanke att att bara känna sig så tom, som jag kan förstå att Du gör vid speciella tillfällen.Och anar att det förekommer ganska ofta.
Du skriver så kärleksfullt om Mari, så pulsen tickar igång.
Lev väl och varma kramar / Paula

T sa...

Hej. Tack för era inlägg. Sällsynt vet jag inte, men jag vet att det har blivit mitt sätt att bearbeta allt som har hänt. Sedan är jag glad att ni tycker att jag skriver kärleksfullt om Mari, för det vi hade var värt mycket för mig.

Anonym sa...

Du skriver så himla bra och jag kommer verkligen sakna dina inlägg om du slutar skriva. Du har en kvalitet i ditt språk som få bloggar har.
/Mia

T sa...

Tack Mia. Glad att du har uppskattat bloggen. Jag kommer att skriva några inlägg till, men planen är att lägga ut ett avslutande inlägg på ettårsdagen efter Maris död, alltså den 8:e december. Själva bloggen tänkte jag låta vara kvar här på blogger, eftersom det finns några som har läst och fått ut något av texterna. Varje dag får fler människor cancer och jag tänker att det kan finnas fler som kan känna igen sig här.

merly sa...

är här för att vittna om vad den här stora stavningen har gjort för mig. Jag tror aldrig på pole gjutning, tills när jag blev frestad att prova det. Jag och min man har haft många problem att bo tillsammans, han kommer inte alltid göra mig lycklig för att han har blivit kär i en annan dam utanför vårt äktenskap. Jag försökte mitt bästa för att se till att min man lämnar den här kvinnan, men ju mer jag pratar med honom Ju mer han gör mig ledsen, så min äktenskap föll i skilsmässa för att han ger mig mer uppmärksamhet. Så med all denna smärta och ångest bestämde jag mig för att kontakta denna stavningskastare för att se om saker kan träna mellan mig och min man igen. denna spell DR PEACE berättade för mig att min man verkligen är i ett stort pass, att han har varit en charmig magi, så han berättade för mig att han skulle göra allt som vanligt igen. han fortsatte och kastade stavningen för mig efter 3 dagar stavning min man stavade helt förändrats han kom be om ursäkt för att säga hur han behandlade mig att han inte själv, jag tackar verkligen DR PEACE för att få min man tillbaka till mig jag vill ha dig alla att kontakta honom för dem som har några problem i samband med äktenskaps- och förhållandeproblemen, kommer han att lösa det för dig. Dess e-postadress är här: doctorpeacetemple@gmail.com
och hans WhatsApp: +2348059073851

1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) kärleksspel
(3) Du vill bli befordrad på kontoret.
(4) Du vill att kvinnor / män ska springa efter dig.
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill vara rik eller vinna en lotteri.
(7) Du vill knyta din make för att vara din för evigt.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) Om du inte kan träffa din partner.
(10) om du vill stoppa din skilsmässa.
(11) om du vill skilja dig från din make.
(12) om du vill ha dina förfrågningar.
(13) Graviditet stavar att tänka på barnet
(14) Garanti Du vinner störande rättsfall och skilsmässa oavsett scenen
(15) Avbryt ditt äktenskap eller förhållande från att bryta isär.
igen e-postadressen är doctorpeacetemple@gmail.com. kontakta honom omgående
WhatsApp: +2348059073851

Vad du än vill, kommer du att få det från Dr. PEACE Kontakta bara honom och förklara ditt problem för honom och bli löst.