lördag 13 november 2010

Den första olivskörden

Ganska precis 11 månader efter att bläcket hade torkat på kontraktet var det äntligen dags. Olivskörd. Det som till en början delvis kändes som en belastning - ca 35 olivträd på tomten - har nu visat sig vara guld värt. Inte så att det ger något imponerande ekonomiskt överskott att skörda oliver i den här omfattningen, men det var en alltigenom fantastisk upplevelse att få vara med om en olivskörd på vår egen tomt.




Lördagen den 6:e november både skördade vi och pressade fram oljan i den lokala Frantoion, pressen. Vid halv åtta på morgonen kom de som skulle hjälpa oss, 4 personer som bor i närheten. En familj med mamma, pappa och en av sönerna med sig, samt en äldre bekant till familjen. Verkligen trevliga människor, tillika skickliga olivskördare. För mamman i familjen var det 33:e året i följd med olivhantering. Två av dem var pensionerade (en finanspolis och en brevbärare) och en var snart utexaminerad eltekniker. Inga heltidsjordbrukare alltså. Istället har de som många andra i den här byn och på stora delar av den italienska landsbygden egna olivträd för husbehov. Många äger en eller flera olivlundar på kullarna omkring byn, och i november skördas och pressas det för högtryck. Allt pressas inte, utan en del läggs istället på burk i saltlag.


De hade med sig utrustning som underlättar skörden: stora nät som läggs ut under träden, en kompressor och två stycken tryckluftsdrivna "piskor". Genom att dra piskorna genom grenarna skakas och dras oliverna ner på näten som läggs ut under träden. De samlas sedan ihop i säckar.
























Bara att få vistas i den här miljön är för mig helt fantastiskt, men samtidigt sorgligt eftersom Mari inte kan vara med. Hon hade fullkomligt älskat att skörda sina egna oliver, landskapsarkitekt som hon var med stort intresse för träd och växter, och med en särskild relation till Italien och olivträd. Hon hade en särskild känsla för det genuina, äkta och okonstlade i tillvaron. 




Den här resan uppskattades väldigt mycket även av barnen. De fick hjälpa till med att samla in ved på tomten, bära in den i huset, elda i öppna spisen, skörda oliver och hann dessutom med ett dopp i havet. Vi åkte ned tillsammans med Maris föräldrar och hade en avslappnande vecka i huset. Vädret varierade mellan +22 och sol som bäst och några grader kallare än så med regnskurar vissa dagar. Lördagen var väldigt vacker från morgon till kväll och alla bilder i detta inlägg är tagna under själva olivskörden.


Vid fyra-tiden på eftermiddagen var vi färdiga med själva skörden. Runt om i olivlunden stod fulla säckar med oliver, som med hjälp av en bekant i byn transporterades till Frantoion i en jeep. Invägningen visade exakt 400 kg! Senare på kvällen när det var vår tur att pressa fick jag och svärmor vara med och tappa upp oljan i plåtdunkar, och när klockan passerat 22 var vi färdiga. Oliverna var av bra kvalitet, om än relativt få som en följd av årets klimat och av att träden inte skötts särskilt väl de senaste åren. Ändå gav det 72 liter färdig olivolja! Fortfarande står ca 55 liter kvar i huset och vi skall undersöka möjligheterna att även få hem den oljan. 15 liter checkade vi in i dunkar inlindade i plastsäckar i våra resväskor :-)


I Januari är det dags att beskära träden, och de kommande åren bör skörden kunna bli betydligt bättre. En äldre herre som jag pratade med utanför olivpressen sade att man kan få upp till 50 kg från ett enda träd om det är stort och skörden är bra. Han bodde i Modena i norra Italien, men hade några olivlundar omkring Pisticci som han stolt visade upp genom att skjutsa omkring mig i en duktigt sliten skumpande Suzuki-jeep. Totalt sett han 1000 olivträd och flera olika fastigheter både i Pisticci och Modena. Han visade sig vara läkare och liksom många andra italienare jordbrukare på fritiden. Om hans siffror stämmer skulle vi kunna få över 200 liter olja bara från våra 35 träd. Hur man skall lyckas få hem oljan till Sverige utan att bli ruinerad får framtiden utvisa. Kul med oliver är det i vilket fall som helst!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter heeelt overkligt fantastiskt. Måste kännas helt underbart att skörda sina egna oliver och se oljan pressas! Men det borde ju gå att kapitalisera lite på det där, det är ju superexklusivt. Hälla på snygga flaskor med ert signum och sälja i mindre lådor, köparen betalar frakten!
Hur mycket har ni varit i huset under den här tiden?
Allt gott!
Mia

Mirjana sa...

Det ser idylliskt ut!!!

Jo du kan frakta det i bilen.
Så gjorde mina föräldrar varje år när vi körde bil från Grekiska öar till Belgrad efter semmestern, då hade vi ca 200 kg i form av oliver, olivolja, getost, Metaxa, Ouzo, svart honung och massa annat. Det var ett av mina roligaste barndomsminne.

Förresten, har du sett Monicellis film "La Mortadella" med Sophia Loren? Visa saker är värda att frakta även om man blir ruinerad :-)

T sa...

Hej! Jag har varit där 6 gånger i år, hälften av gångerna mindre än 3 dygn, då för att bara följa bygget och/eller köpa möbler. Barnen har varit med 3 gånger. Har sett det som en del av byggkostnaden. Framöver får vi se vad vi har råd med, men det vore mysigt att t ex fira påsk där, bada ett par veckor i juni och sedan åka ner en sväng på hösten. Vi får se. Nej, jag har inte sett filmen :-) Men som du säger, ett sätt är ju att ta hem oljan i bil. Då skulle man kunna ta med sig några lådor vin också :-) Men så länge barnen är små blir det inte av, det får vänta.

Anonym sa...

Blir avundsjuk, låter väldigt härligt med det varma vädret nu när vädret är så kallt som nu. Fast jag har min överrasknings resa att hoppas på i december, pojkvännens familj har bjudit med mig och jag vet inte vart vi ska. Inte ens pojkvännen vet, så jag kan inte pressa honom på information :)

Anonym sa...

Hej T!
Det är ju såå häftigt att ha ett hus med egna olivträd! Jag skulle vara där hela sommaren med barnen om jag var du och bara låta kompisar och familjen komma och hälsa på och hjälpa till! (Ehh, om jag inte var tvungen att fysiskt vara på jobbet, vilket jag lyckligtvis kan sköta på distans). Men jag kan inte heller föreställa mig vad det innebär att vara helt ensam med tre barn. För detta beundrar jag dig djupt och att dessutom ha energi för att renovera ett hus i Italien! Vi håller själva på att bygga på landet, så jag vet att det tar mkt energi.
Men jag förstår att ni ville köpa huset och jag tycker det är sååå himla rätt att du förverkligar er (nu din) dröm! Jag tror att det är ett jättebra verktyg även för bearbetning av de jobbiga känslor som du har och kommer att ha en tid. Men vart efter tiden går brukar det bli ljusare, sinnet lättare och glädjen större.
Hoppas din vecka har varit bra och att barnen inte åkt på dagisförkylningarna än!
Mia

T sa...

Mirakulöst nog har inget av barnen behövt vara hemma från dagis på över tre veckor, kanske fyra. Inte så att de är helt friska, men inte heller sjuka :-) När barnen blir lite större kanske vi blir mer därnere, nu längtar de snabbt hem. Nästa sommar, när allt är i ordning, blir det nog lättare.